Het vinden van een baan die echt bij je past wordt vaak als lastig ervaren. Dit kan enerzijds komen doordat je niet precies weet wat je nou wilt, maar dit kan anderzijds ook komen doordat je maar niet aangenomen wordt voor de baan waar je op solliciteert. Als je er na meerdere pogingen nog steeds niet doorheen bent gekomen, dan kan dit bijvoorbeeld aan je manier van solliciteren liggen. Er zijn vaak meerdere sollicitanten en als jouw inzending niet uniek genoeg is, dan word je al snel afgewezen op basis van de sollicitatie in plaats van op basis van de competenties. Omdat een unieke sollicitatie anno 2021 enorm belangrijk is geven we je in deze blog enkele voorbeelden van unieke manieren om te solliciteren!
In een video kun je vaak veel meer van jezelf laten zien dan in een sollicitatiebrief. We zien de laatste jaren dan ook steeds vaker sollicitatievideo’s langskomen. Het feit dat het steeds meer gedaan wordt betekent echter niet dat het inmiddels afgezaagd is. Dit is namelijk een unieke kans om wat meer van jezelf te laten zien en extra op te vallen. Nu zal dit lastig worden als een recruiter 50+ videos ontvangt, maar meestal ligt dit aantal wel een stukje lager en is de kans groot dat jouw video bekeken wordt!
Wanneer je aangenomen wordt is het wel van belang dat je weet wat je rechten zijn. Lees hier meer over het belang van arbeidsrechten.
Als je écht wilt opvallen tussen alle sollicitatievideo’s en brieven kunnen we je aanraden om een glossy magazine over jezelf te maken. Deze kun je dan opsturen naar het werkadres van de recruiter voor de baan die je ambieert. Doordat je daadwerkelijk iets tastbaars opstuurt zal de recruiter jouw sollicitatie direct heel serieus nemen. De glossy ligt namelijk bij haar/hem op het bureau en de recruiter kan dus niet om je heen. Let er tijdens het glossy maken wel op dat je deze een overwegend formele insteek heeft. Zo kun je deze voor meerdere sollicitaties gebruiken. Het is over het algemeen meer een beschrijving over jezelf dan een daadwerkelijke sollicitatiebrief op de baan. De glossy gaat dan ook altijd gepaard met een sollicitatiebrief.
Terug naar Lifestyle